Start er een project? Dan schakelt de communicatie een versnelling hoger
De start van een nieuw project is altijd een belangrijk moment voor het bouwteam en de communicatieverantwoordelijke. Na de studies, het openbaar onderzoek, de vergunningen en het opstellen van bestekken wordt het project werkelijkheid: de eerste graafmachines kunnen aan de slag! Dit is ook een belangrijk moment voor de omwonenden. Het is essentieel om hen op de hoogte te houden en te luisteren naar wat ze te zeggen hebben, zodat we hen zo goed mogelijk kunnen ondersteunen tijdens de hele duur van de werken.
Dankzij een heldere communicatie weten mensen wat ze kunnen verwachten en wordt er vertrouwen gecreëerd. Zodra de startdatum van de werken bekend is, worden een aantal communicatie-acties opgestart:
- een folder over het project
- bewonersbrieven
- een persbericht
- nieuwsberichten op de Beliris-website en sociale media
- werfpanelen
- werfdoeken
Voor grote werven organiseert de communicatieverantwoordelijke een infosessie, in samenwerking met het studiebureau. Voor werven in de buurt van winkelstraten of met grote overlast voor de buurt wordt speciale buurtcommunicatie georganiseerd zoals langsgaan bij alle handelaars.
Als de locatie het toelaat, plaatsen de technische teams palissades, informatiepanelen of kubussen om de werf goed in de buurt te integreren. De werfomheining vermindert visuele hinder en stof, en kan bekleedt worden met afbeeldingen om de werf mooi aan te kleden en informatie te geven over het project. Elke actie is een gelegenheid om de voordelen van het project voor de buurt uit te leggen en om te reageren op eventuele bezorgdheden.
Voor alle werven van Beliris kunnen buurtbewoners contact opnemen met de infolijn via info.beliris@mobilit.fgov.be of op het nummer 0800 11 299.
Door van communicatie vanaf het begin een prioriteit te maken, leggen we een stevige basis voor een succesvol project!