FR NL
FR NL

Autonomie, een hefboom voor vertrouwen en efficiënte bij beliris

Bij Beliris is autonomie een van onze drie kernwaarden, samen met samenwerking en respect. Zo bieden we onze medewerkers een omgeving die bevorderlijk is voor de organisatie van hun werk, waardoor innovatie, vertrouwen en het nemen van verantwoordelijkheid worden aangemoedigd.

Maar wat betekent autonomie in de dagelijkse praktijk bij Beliris?  En hoe vertaalt zich dat voor onze teamleaders?

Autonoom, maar nooit alleen

Autonomie wordt belichaamd door onze 'bouwteams', projectteams die bestaan uit een projectleider, een jurist, een financieel beheerder, een communicatiereferent en een werfcontroleur. Ze brengen elk hun eigen expertise in en handelen onafhankelijk, maar dragen wel bij aan een gemeenschappelijk doel.

Via stand-upvergaderingen, in teamverband of met hun leidinggevende, houden ze toezicht op de voortgang van projecten, organiseren ze hun taken en stimuleren ze autonomie op basis van dialoog en het delen van informatie.

Ook opleidingen spelen een belangrijke rol. Die versterken individuele en collectieve vaardigheden en moedigen autonomie aan. Tegen eind 2025 zullen alle medewerkers de opleiding 'Beslissen' hebben gevolgd als onderdeel van het strategische project 'Operationaliseren van een leiderschapscultuur'.

Autonomie door de ogen van onze teamleaders

Stéphanie Empain, verantwoordelijke Technische Dienst III: "Autonomie betekent voor mij dat mijn medewerkers zelfstandig vooruit kunnen en relevante beslissingen kunnen nemen, maar ook weten wanneer ze om ondersteuning moeten vragen."

Matthias Van Wijnendaele, verantwoordelijke Dienst voor technische ondersteuning: "Als teamleider betekent autonomie de vrijheid om mijn agenda in te delen en een evenwicht te vinden tussen coaching, management, ontwikkeling en netwerken."

Hadewij De Ketelaere, verantwoordelijke Dienst Administratieve Ondersteuning: "Als ik aan autonomie denk, denk ik meteen aan het ABC-model van motivatie, dat stelt dat motivatie afhangt van drie fundamentele behoeften: autonomie, gemeenschapsgevoel en competentie."

Camille Jacquemin, verantwoordelijke Juridische Dienst I: "Autonomie betekent in vrijheid keuzes en beslissingen kunnen maken, in de wetenschap dat die gerespecteerd zullen worden door de hiërarchie die haar vertrouwen in ons heeft gesteld."

En in de praktijk?

Stéphanie: "Autonomie wordt binnen mijn team aangemoedigd dankzij een duidelijk kader, waarbinnen ze vrij worden gelaten in het beheer van hun projecten. Ik waardeer initiatief en zie fouten als leermomenten. Ik blijf beschikbaar om mijn team te steunen, maar ik kijk ze niet op de vingers: ik vertrouw ze. Ik volg alles op en check regelmatig in om alles in goede banen te leiden, maar iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen gebied."

Matthias: "Autonomie vertaalt zich ook in onze transversale acties. Onze rol bestaat onder andere uit het bijdragen aan de voortdurende verbetering van onze organisatie en de ontwikkeling van onze medewerkers. Die dynamiek berust op een visie die verder gaat dan de grenzen van elke dienst: hoe de samenwerking te optimaliseren, waar nodig processen te formaliseren, IT-tools te verbeteren en opleiding en begeleiding te garanderen."

Hadewij: "Op mijn dienst is het soms moeilijk om autonomie te creëren vanwege de strikte procedures, maar ik probeer mijn team de ruimte te geven om beslissingen te nemen en vraag hun advies over de beste aanpak. Bovendien wisselen teamleden advies en methoden uit, waardoor ze niet alleen hun autonomie kunnen ontwikkelen, maar ook van elkaar kunnen leren. Dankzij de actieplannen is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen leerproces: ze kiezen zelf hoe ze zich een taak eigen maken en hun kennis verdiepen. Communicatie is essentieel: het werk van de teams op waarde schatten, hen keuzes geven en beslissingen uitleggen helpt hen om het belang van hun opdracht te begrijpen en met een zuiver geweten te handelen."

Camille: "In de praktijk betekent dit binnen mijn team echte autonomie bij het stellen van prioriteiten, het beheren van planningen en het organiseren van werk. Ik moedig iedereen aan om oplossingen voor te stellen, contacten te onderhouden met interne en externe partners, hun netwerk en relaties binnen het bouwteam te ontwikkelen en beslissingen te nemen binnen hun mandaat."

Beliris leren kennen

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren.
Ik ga akkoord
Meer info

Contacteer ons
per telefoon

0800 11 299 9u-16u
Bekijk het
multimodale plan
BELIRIS FOD Mobiliteit en Vervoer Vooruitgangstraat 56 1210 Sint-Joost-ten-Node info.beliris@mobilit.fgov.be icone de transport Noordstation - Rogier

Contacteer ons
via mail

fleche décoration

Vraag 1/6

Erreur

Resultaat :

fleche de décoration