FR NL

Brusselse cyclostrades uitbouwen

studies voor 9 routes

Beliris bouwt mee aan de Brusselse cyclostrades (C ), een fietsnetwerk dat doorloopt over de verschillende gewestgrenzen. De haalbaarheid en inplanting van 8 cyclostrades worden onderzocht. Voor de cyclostrade C223 en CR1, die het noorden van Brussel zal verbinden met het zuiden, is de haalbaarheid al gebleken en loopt de projectstudie voor de concrete realisatie.

Status van het project

Studie lopende

Gemeente(n)

Stad Brussel, Laken, Schaarbeek, Etterbeek, Elsene, Sint-Gillis, Anderlecht, Sint-Jans-Molenbeek, Koekelberg, Ganshoren, Jette, Haren, Evere, Sint-Pieters-Woluwe, Oudergem, Watermaal-Bosvoorde, Ukkel, Vorst, Sint-Joost-ten-Node

Budget

€ 1.087.000 (faisabilité-haalbaarheid) ; € 3.512.000 (C28)

Domein

Mobiliteit

In samenwerking met
In samenwerking met Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Brussel Mobiliteit, Leefmilieu Brussel, Infrabel, NMBS, BMA

Er beantwoordt geen document aan uw zoekopdracht.

Een ander document nodig? Contacteer ons

AANGENAME ROUTES VOOR ACTIEVE WEGGEBRUIKERS

Vlot en veilig fietsen en wandelen door het Brussels gewest? Dat is het doel van de cyclostrades: een netwerk van comfortabele, brede paden die wijken en gemeentes met elkaar verbindt. Beliris werkt mee aan de uitbouw van een deel van dit netwerk.

De Brusselse cyclostrades (C ) zullen aansluiten op de Vlaamse fietssnelwegen (F) en Waalse cyclostrades (C ) en dus zorgen voor een continue netwerk dat doorloopt over de gewestgrenzen heen. Ze nemen verschillende vormen aan: fietsstraten, fietspaden afgescheiden van de rijbaan, paden langs spoorwegen of kanalen, ...

De haalbaarheidsstudies onderzoeken welke puzzelstukjes ontbreken om tot een doorlopend geheel te komen. Eens de haalbaarheid van een bepaalde route is gebleken, wordt de projectstudie opgestart om alle details van het ontwerp uit te werken en de concrete realisatie voor te bereiden.

Voor de financiering van de werken ontvangt Beliris een subsidie van 14.100.000 euro van het Europese Relancefonds, op voorwaarde dat de werken worden opgeleverd voor juni 2026.

Deel het project

Het project in detail

Haalbaarheidsstudies

In samenwerking met de studiebureaus Mint en Omgeving onderzoekt Beliris de technische, budgettaire en juridische haalbaarheid van onderstaande routes.Beliris onderzoekt enkel de onderdelen die zich in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bevinden:

  • C212 Asse - Brussel: tussen de gewestgrens in Ganshoren en Bockstael in Laken  langs spoorlijn L60.
  • C2 Gent - Brussel: tussen de gewestgrens en Sint-Agatha-Berchem en Bockstael in Laken  langs spoorlijn L50.
  • C3 Leuven - Brussel: tussen de gewestgrens aan de Haachtsesteenweg in Haren en metrostation Rogier
  • C209 Denderleeuw - Brussel: tussen de gewestgrens in Neerpede (Anderlecht) en Brussel-Zuid (Vorst/Sint-Gillis), langs spoorlijn L50A
  • C223 Bockstael (Laken) - Brussel-Zuid: tussen metrostation Jacques Brel en Brussel-Zuid
  • C207 Sint-Genesius-Rode - Brussel: tussen de gewestgrens in Ukkel en treinstation Ukkel Stalle, langs spoorlijn L124 
  • C205 La Hulpe - Brussel: tussen de gewestgrens en treinstation Watermaal, langs spoorlijn L161.
  • C216 Machelen - Brussel: tussen gewestgrens aan de Haachtstesteenweg en de Josaphatsite in Schaarbeek, langs spoorlijn L26.

 

PROJECTSTUDIES:  concrete realisatie  

Studiebureaus Dessin & Construction en  VVV Architectes bestuderen de concrete uitwerking van onderstaande routes. Voor de financiering van de werken ontvangt Beliris een subsidie van het Europese Relancefonds, op voorwaarde dat de werken worden opgeleverd voor juni 2026.

  • C223 Bockstael (Laken) - Brussel-Zuid: cyclostrade tussen Bockstael (Laken) en Oud Station van Kureghem (Anderlecht) langs spoorlijn L28. Meer info >>
  • CR1 Middenfietsring Brussel: de oversteek van het kanaal tussen de Masuiwijk en Bockstael (Laken), langs spoorlijn 50. Meer info >>
  • C208 Halle - Beersel - Brussel: tussen de gewestgrens in Ukkel en de VUB/ULB -campus (Etterbeek/Elsene) langs spoorlijn L26. Leefmilieu Brussel bestudeert de technische haalbaarheid . Beliris herneemt het project vanaf de vergunningsaanvraag.

In de toekomst zal Beliris nog meerdere projectstudies voor andere routes opstarten. Hiervoor zal Beliris, in samenwerking met onder andere de Brusselse Bouwmeester, een raamovereenkomst afsluiten met meerdere studiebureaus.

 

 

Flèche projet durable Image du projet durableb

Duurzame mobiliteit stimuleren

De uitbouw van de Brusselse cyclostrades biedt een antwoord op het woon-werkverkeer binnen een straal van 5 tot 20 km van Brussel. Met een gemiddelde snelheid van 15 km/u en de opkomst van de elektrische fiets is Brussel in 1 uur bereikbaar vanuit steden als Waver, Tubize, Ninove of Leuven en vanuit gemeenten rond Brussel in een half uur. 

Om dit te verwezenlijken, moeten de fietsroutes aan verschillende kwaliteitscriteria voldoen: comfortabele verbindingen, breed, ononderbroken en zo vlak mogelijk. Spoorwegen, kanalen of valleien zijn bij uitstek geschikt om deze verbindingen tot stand te brengen. Een studie in 2012 heeft 15 routes gedefinieerd. Momenteel doorkruist er slechts één route de 3 gewesten: het fietspad langs het kanaal Brussel-Charleroi dat Tubize, Brussel en Vilvoorde met elkaar verbindt. 

Ontdek onze duurzame acties

Evolutie van het project

Programma

Programma

In deze fase stelt Beliris in overleg met de projectpartners, eigenaars en beheerders, een behoeftenprogramma op en controleert de technische en budgettaire haalbaarheid van het project.

Opdracht studies

Opdracht studies

Tijdens deze fase publiceert Beliris de overheidsopdracht voor de studies en duidt het ontwerpteam aan die de studies zal uitvoeren die nodig zijn om een project van kwaliteit te realiseren.

Studies

Studies

Tijdens deze fase voert het ontwerpteam, in overleg met Beliris, de voorbereidende studies uit, en ontwerpt een voorontwerp, dat door alle partners moet worden gevalideerd.

Vergunning

Vergunning

Tijdens deze fase stelt het ontwerpteam de dossiers op voor de stedenbouwkundige en/of milieuvergunningen. Beliris dient deze in bij het Brussels Gewest, die deze onderzoekt en de vergunning toekent.

Opdracht van werken

Opdracht van werken

Tijdens deze fase publiceert het projectteam de overheidsopdracht voor werken en duidt de aannemer aan die ze zal uitvoeren.

Werken

Werken

Tijdens deze fase wordt het project dat goedgekeurd werd door de partners uitgevoerd door de aannemer onder toezicht van Beliris en het ontwerpteam die de werken dagelijks opvolgen

Oplevering

Oplevering

Tijdens deze fase keurt de bouwheer het einde van de werken goed, met of zonder opmerkingen. De aannemer voert de laatste werken uit en het project wordt overgedragen aan zijn beheerders en eigenaars. Beliris sluit het dossier af met de definitieve afrekening.

Blijf op de hoogte

BELIRIS FOD Mobiliteit en Vervoer Vooruitgangstraat 56 1210 Sint-Joost-ten-Node

Schrijf je in
op onze nieuwsbrief

fleche de décoration

Blijf op de hoogte

BELIRIS FOD Mobiliteit en Vervoer Vooruitgangstraat 56 1210 Sint-Joost-ten-Node

Schrijf je in
op onze nieuwsbrief

fleche de décoration
Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren.
Ik ga akkoord
Meer info

Contacteer ons
per telefoon

0800 11 299 9u-16u
Bekijk het
multimodale plan
BELIRIS FOD Mobiliteit en Vervoer Vooruitgangstraat 56 1210 Sint-Joost-ten-Node info.beliris@mobilit.fgov.be icone de transport Noordstation - Rogier

Contacteer ons
via mail

fleche décoration

Vraag 1/6

Erreur

Resultaat :

fleche de décoration