Herinrichting van het Schumanplein
In het kort
Het Schumanplein en zijn omgeving krijgen een nieuwe look. Deze emblematische plek in het hart van de Europese wijk wordt een veilige multimodale ruimte, een echt stadsplein dat actieve mobiliteit bevordert. Brussel Mobiliteit voerde de studies uit en heeft de bouwvergunning aangevraagd, Beliris neemt over voor de uitvoering van de werken.
In uitvoering
Stad Brussel
herfst 2023
winter 2025
Openbare ruimtes
Er beantwoordt geen document aan uw zoekopdracht.
Beschrijving van het project
De bedoeling van dit project, dat werd uitgewerkt door de Deense architectenbureaus COBE en BRUT, is om dit iconische kruispunt van de hoofdstad te “laten ademen".
De algemene filosofie van het project is een centraal plein te creëren waar het verkeer in concentrische cirkels rond wordt gevoerd. De cirkels strekken zich uit over het plein om diens centrale positie te accentueren en de bezoekers aan te moedigen elkaar in het centrum te ontmoeten. Het midden van het plein wordt overkapt door een moderne, metalen luifel met groendak waaronder evenementen kunnen plaatsvinden.
De rotonde die wordt overheerst door het autoverkeer zal een voetgangerszone worden met zo veel mogelijk groene accenten die het Jubelpark en de Wetstraat met elkaar verbindt. Het circulatieplan wordt aangepast om ruimte te maken voor actieve weggebruikers.Tussen de Kortenberglaan en de Wetstraat blijft autoverkeer mogelijk.
Dit project wordt mee gefinancierd via het Europees Relanceplan NextGenerationEU voor een bedrag van 17.400.000€ (ex. BTW) voor de ontwikkeling van de publieke ruimte en de fietspaden.
Read this in English? Click here


Van rondpunt tot plein vol planten
Als iconische plek van onze hoofdstad heeft het nieuwe Schumanplein de ambitie om meer te zijn dan alleen maar een rotonde. Duurzamer en moderner, zal dit nieuwe plein:
- de actieve mobiliteit aanmoedigen dankzij een veiliger en beter zichtbaar fietspad langs de rotonde en aan weerszijden van de Wetstraat;
- het autoverkeer op het kruispunt tussen de Kortenberglaan en de Wetstraat te beperken om voetgangers en fietsers meer ruimte te geven en tegelijkertijd het verkeer van bussen, taxi's en VIP-voertuigen te vergemakkelijken;
- een groene en aangename ruimte worden dankzij de voetgangerszone omringd met plantenperken. De metalen structuur van de luifel is bedekt met een groendak.
Nieuws
Evolutie van het project
Programma
In deze fase stelt Beliris in overleg met de projectpartners, eigenaars en beheerders, een behoeftenprogramma op en controleert de technische en budgettaire haalbaarheid van het project.
Studieopdracht
Tijdens deze fase publiceert Beliris de overheidsopdracht voor de studies en duidt het ontwerpteam aan die de studies zal uitvoeren die nodig zijn om een project van kwaliteit te realiseren.
Studies
Tijdens deze fase voert het ontwerpteam, in overleg met Beliris, de voorbereidende studies uit, en ontwerpt een voorontwerp, dat door alle partners moet worden gevalideerd.
Vergunning
Tijdens deze fase stelt het ontwerpteam de dossiers op voor de stedenbouwkundige en/of milieuvergunningen. Beliris dient deze in bij het Brussels Gewest, die deze onderzoekt en de vergunning toekent.
Opdracht van werken
Tijdens deze fase publiceert het projectteam de overheidsopdracht voor werken en duidt de aannemer aan die ze zal uitvoeren.
Werken
Tijdens deze fase wordt het project dat goedgekeurd werd door de partners uitgevoerd door de aannemer onder toezicht van Beliris en het ontwerpteam die de werken dagelijks opvolgen
Oplevering
Tijdens deze fase keurt de bouwheer het einde van de werken goed, met of zonder opmerkingen. De aannemer voert de laatste werken uit en het project wordt overgedragen aan zijn beheerders en eigenaars. Beliris sluit het dossier af met de definitieve afrekening.