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Redevelopment of the Schuman Roundabout

A urban agora

The Schuman Roundabout and its surroundings will look completely different. This emblematic site, at the heart of the European Quarter, will become a secure multimodal space and an urban agora promoting active mobility. Brussels Mobility conducted the studies and will transfer the project management to Beliris once the planning permission has been obtained.

Statut du projet

En exécution

Commune(s)

Ville de Bruxelles

Début du projet

automne 2023

Fin du projet

hiver 2025

Budget

25.000.000 € HTVA - excl. BTW

Bureau(x) d'études
Type de projet

Espace public

Entrepreneur(s)
Contrôle qualité
Coordinateur sécurité

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Project description

Designed by Danish architects COBE and Brussels-based design office BRUT, this project aims to “breathe new life” into this emblematic crossroads of the Capital.

The general philosophy of the project is to create a central point around which mobility is organised in concentric circles. The circles widen across the entire surface to accentuate the central position of the site and encourage visitors to meet at its centre. The centre of the square is overlooked by a modern canopy combining metal and plant material, which can be used for events.

This roundabout dominated by car traffic is being turned into a pedestrian zone that is as green as possible, linking the Parc du Cinquantenaire and Rue de la Loi. The traffic plan will be adapted to make way for an area mainly devoted to active transport modes, except for the section between Avenue de Cortenbergh and Rue de la Loi.

This project benefits from a loan of 17,400,000 euros from the European Recovery Plan NextGenerationEU for the development of the public space and bike lanes..

For any practical questions or emergencies related to the works, please contact the ombudsman: Johan Van Laer - 0485 08 74 70.

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Flèche projet durable Image du projet durableb

From roundabout to pedestrian agora

As an emblematic site in the capital, the new, more sustainable and modern Schuman Roundabout is more than just a roundabout. Centred on a new agora, it aims to:

  • encourage soft mobility by creating a safer, more visible cycle lane at the roundabout and on either side of Rue de la Loi
  • limit car traffic at the junction between Avenue de Cortenbergh and Rue de la Loi to provide more space for pedestrians and cyclists, while facilitating the movement of buses, taxis and VIP vehicles
  • become a green and pleasant space thanks to its pedestrian zone surrounded by shrubs. The metal structure of the canopy is covered by a green roof
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Évolution du projet

Programme

Programme

Durant cette phase, l’équipe de projet établit, en concertation avec les partenaires du projet, ses propriétaires et ses gestionnaires, un programme des besoins. Elle définit aussi les contraintes du site et vérifie la faisabilité technique et budgétaire du projet.

Marché d'étude

Marché d'étude

Au cours de cette phase, l’équipe de projet procède à la mise sur le marché de la mission d’études et à la désignation de l’auteur de projet qui réalisera les études nécessaires pour concevoir un projet de qualité.

Exécution de l'étude

Exécution de l'étude

Au cours de cette phase, l’auteur de projet, en concertation avec le maître d’ouvrage, mène les études préparatoires et conçoit un avant-projet, qui doit être validé par tous les partenaires.

Permis

Permis

Au cours de cette phase, l'auteur de projet rédige le dossiers de permis d'urbanisme et/ou d'environnement. Le maître d’ouvrage les introduit à la Région bruxelloise qui procède à l’instruction du permis jusqu’à sa réception.

Marché des travaux

Marché des travaux

Au cours de cette phase, l’équipe de projet procède à la mise sur le marché de la mission de travaux et à la désignation de l’entrepreneur qui exécutera les travaux.

Exécution des travaux

Exécution des travaux

Durant cette phase, le projet, validé par les partenaires, est mis en œuvre par une entreprise générale sous le contrôle du maître d’ouvrage et de l’auteur de projet qui suivent au quotidien le chantier.

Réception

Réception

Au cours de cette phase, le maître d’ouvrage approuve la clôture du chantier à l’entrepreneur, avec ou sans remarques. L’entrepreneur procède aux dernières interventions et le projet est remis à ses gestionnaires et propriétaires. Le maître d’ouvrage clôture le dossier avec les décomptes budgétaires finaux.

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BELIRIS SPF Mobilité et Transports Rue du Progrès 56 1210 Saint-Josse-ten-Noode

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