Deze website maakt gebruik van cookies. Bedankt om de analytische cookies (Google Analytics) te accepteren.
OK

Wie zijn wij?

Beliris is een federaal team ten dienste van de Brusselaars en de bezoekers van de hoofdstad.

Dagelijks realiseert Beliris bouw-, renovatie- en restauratieprojecten in verschillende domeinen zoals mobiliteit, sociale woningen, groene ruimtes, heropleving van wijken, cultuur, patrimonium en sport.

Beliris werd geboren uit een samenwerkingsakkoord tussen de federale staat en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met als doel de uitstraling van Brussel te verbeteren als hoofdstad van België en Europa.

1993

Een verhaal...

21 jaar actie in Brussel

Hier vindt u een overzicht van 21 jaar projecten en expertise voor Brussel

1993

Belliardtunnel

De Belliardtunnel werd gerealiseerd in de jaren '80 en '90 en ligt aan de basis van het Samenwerkingsakkoord dat op 15 september 1993 werd getekend.

Alles is begonnen met de staatshervorming van 14 januari 1989.  Op dat moment liep een groot project: de constructie van de Belliard-Schuman-Kortenbergtunnel om Brussel te verlaten en aan te sluiten op de E40 en de bestaande Kennedytunnel richting Tervuren. Deze tunnel was van groot belang voor de Brusselaars, maar ook op internationaal vlak. Toen de bevoegdheden veranderden en het Gewest de openbare werken op zich nam, bleken de investeringen voor de tunnel te zwaar om gedragen te worden door de nieuwe entiteit. De minister-president van het Brussels-Hoofdstedelijk Gewest onderhandelde met de federale overheid en bereikte een overeenkomst dat de federale overheid de volledige kosten van de tunnelconstructie financierde. Daarop werd een overeenkomst tussen de twee overheidsniveaus afgesloten.

Op 15 september 1993 wordt, Beliris, het Samenwerkingsakkoord tussen de federale staat en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ondertekend.

 

1994

Ondertekening van bijakte 1

Bijakte 1 wordt ondertekend. Het doel is om Brussel zijn rol van nationale en internationale hoofdstad te laten aannemen.

De eerste bijakte concretiseert de missie: Brussel aangenamer maken voor zijn inwoners, bezoekers en toeristen. De federale overheid verbindt zich ertoe om een reeks interventies uit te voeren in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De acties hebben vooral betrekking op:

  • grote verkeersaders heraanleggen
  • openbare ruimtes ontwerpen
  • metrostations renoveren en creëren
  • de openbare ruimte in de Europese wijk vernieuwen.

1995

Stationsomgevingen

Beliris start de werken aan de omgeving van de stations Brussel-Noord en Brussel-Zuid.

Beliris vernieuwt de omgeving van Brussel-Zuid om de ruimte overzichtelijker en het station gemakkelijker toegankelijk te maken. De nieuwe aanleg voorziet een betere indeling van straten, lanen en pleinen rond het station. 300 nieuwe bomen en de rood geschilderde brug van de Zuidlaan over de kleine ring zijn de blikvangers.

1996

Koninklijk Traject

Start van het vernieuwingsproject van de koninklijke reisweg.

Aan het einde van de jaren ‘90 pakt Beliris het Koninklijk Traject aan. Vanaf het Poelaertplein tot aan het Koninklijk Paleis worden straten heraangelegd om het verkeer vlot te laten doorstromen. Om eenheid te brengen in het 7 km lange traject wordt doorheen de twee gemeentes (Brussel-Stad, en Schaarbeek) hetzelfde stadsmeubilair gebruikt.

 

1997

Station Het Rad

De werken voor de constructie van metrostation Het Rad starten en bijakte 2 wordt ondertekend.

Het metrostation Het Rad ligt langs lijn 5 en Beliris financiert de bouw ervan. Het station wordt ingehuldigd op 15 september 2003 net zoals de stations CERIA, Eddy Merckx en Erasmus.

Bijakte 2 wordt ondertekend op 22 mei en voorziet nieuwe samenwerkingen en nieuwe projecten van grote omvang.

1998

Viaducten 30 en 33

Start van de renovatiewerken van viaducten 30 en 33 op de Brusselse ring in Anderlecht en ondertekening van bijakte 3.

1999

Wijkcontracten

Het avontuur van de wijkcontracten start met de ondertekening van bijakte 4.

De eerste wijkcontracten voor Beliris worden gelanceerd in Vorst, Anderlecht, Schaarbeek, Sint-Gillis en Molenbeek.

In die eerste wijkcontracten herstelt Beliris alleen de wegen. Sindsdien hebben de acties zich verspreid naar de constructie of renovatie van gebouwen.

De wijkcontracten zijn programma's om wijken te doen heropleven door hen een nieuw gezicht te geven en dit in nauw overleg met de bewoners zodat het project zo goed mogelijk voldoet aan de behoeften van de directe betrokkenen.

2000

Stations De Brouckère en Delacroix

Start van de renovatiewerken aan metrostation De Brouckère, de constructie van station Delacroix en ondertekening van bijakte 5.

In februari wordt bijakte 5 ondertekend. Datzelfde jaar start de uitvoering van de renovatiewerken aan het station De Brouckère en de constructie van station Delacroix. Het metrostation Delacroix ligt op grondgebied van Anderlecht en loopt over het kanaal Brussel-Charleroi.

2001

Poelaertliften

Start van de werken aan de Poelaertliften en ondertekening van bijakte 6.

In januari wordt bijakte 6 ondertekend. Een beetje later starten de werken voor de constructie van de Poelaertliften. Deze panoramische liften verbinden het Justitiepaleis met de Marollen en de boven- en benedenstad. Enkele cijfers:

  • een capacité van 15 personen in elke lift
  • een metalen frame van 27,7 m hoog vanaf het Breughel de Oudeplein
  • een metalen passerelle van 35,5 m die het Poelaertplein met de liften verbindt

2001

Sociale woningen: Cité Hellemans

Een nieuwe uitdaging voor Beliris: de renovatie van sociale woningen

De Cité Hellemans vertegenwoordigt de eerste actie van Beliris voor de Brusselse sociale huisvesting. In het begin van de jaren 2000 renoveert Beliris enkel de buitenkant van woningen: gevels, terrassen, balkons enz. De interventies zijn ondertussen uitgebreid naar de inrichting van de woningen, ruimtes reorganiseren, verbeterde technieken van ventilatie, verwarming enz, evenals de constructie van nieuwe woningen.

2002

Wijnpaleis

Start van werken aan het Wijnpaleis en ondertekening van bijakte 7.

Bijakte 7 wordt in het begin van het jaar getekend. Eind 2002 starten de werken aan het Wijnpaleis. De renovatie van het Wijnpaleis, een beschermd complex in de Marollenwijk, was het onderwerp van een architectuurwedstrijd en betreft een algemene reorganisatie van het gebouw. Het project heeft huisvestings-, sociale en economische functies verenigd en is ontworpen in een open dialoog tussen het oude en het hedendaagse perspectief.

2003

Onze-Lieve-Vrouwekerk van Laken

Begin van restauratiewerken aan Onze-Lieve-Vrouwekerk van Laken en ondertekening van bijakte 8.

De restauratiewerken aan de Onze-Lieve-Vrouwekerk van Laken starten in hetzelfde jaar als de ondertekening van bijakte 8. Het project omvat een volledige en grondige restauratie van gevels en haar torens. Aansluitend volgen de daken. De werken eindigen met de restauratie van de zijgevels van deze majestueuze kerk.

Hetzelfde jaar werkt Beliris een co-financiering met Infrabel uit lijn 26 Halle-Vilvoorde naar 4 sporen te brengen in het kader van het GEN.

2005

Rollend materiaal voor de MIVB

Beliris en de MIVB werken samen voor de aankoop van rollend materiaal en op 22 april wordt bijakte 9 getekend.

Dit is het begin van een samenwerking met de MIVB voor de aankoop van rollend materiaal. Met een gemiddelde van 2 miljoen euro per aankoop van een tram en 6,8 miljoen euro per aankoop van een BOA (een metromodel) financiert Beliris niet minder dan 67 trams en 4 metrotoestellen.

2006

Atomium

Beliris huldigt het pas gerenoveerde Atomium in na 22 maanden werken.

Het Atomium ontsnapt niet aan de tand des tijds. Beliris besteedt 22 maanden en 25 miljoen euro aan renovatiewerken voor Belgiës bekendste symbool. Daarbij worden de bollen en de buizen opnieuw geïsoleerd en de verlichting van het monumentale gebouw vernieuwd. Een mooie heropleving voor een symbolisch monument dat na Expo 58 vernietigd zou worden.

De inhuldiging vond plaats op 14 februari 2006.

2007

Station Kunst-Wet

De studie voor de renovatie van metrostation Kunst-Wet wordt gestart.

Dit studieproject van 2007 wordt vandaag uitgevoerd. Metrostation Kunst-Wet ondergaat een facelift voor een betere oriëntatie van de reizigers. Het project is onderdeel van een logische bewerking: minder afgesloten ruimtes zorgen voor een betere oriëntatie. Met het project worden ruimtes minder afgesloten om een betere oriëntatie in het station te krijgen. De technische ruimtes worden verplaatst naar zones die niet toegankelijk zijn voor het publiek, wanden worden vervangen door glazen borstweringen en er zijn plaatselijke openingen tussen de niveaus -1 en -2. Het perron van lijn 2/6 richting Troon wordt vergroot en beter toegankelijk door twee nieuwe trappen.

Het hele station zal beter toegankelijk zijn voor personen met beperkte mobiliteit dankzij vijf nieuwe liften. Alle roltrappen worden vernieuwd voor meer comfort. Een betere akoestiek zal de geluidsimpact van aankomende metrostellen verminderen en maakt de omroepen of boodschappen op het perron beter verstaanbaar.

2008

Verlenging van Tramlijn 94

Start van de 2de fase van het project Tramlijn 94 voor meer verbindingen van het openbaar vervoer en ondertekening van bijakte 10.

Na een eerste verlenging van het traject in 2006 vanaf het Wienerplein tot Herrmann-Debroux, brengt deze 2de fase tramlijn 94 in eigen bedding over de hele Vorstlaan. Dankzij deze investering van Beliris zijn vandaag tal van nieuwe verbindingen toegankelijk voor gebruikers uit Oudergem en Watermaal-Bosvoorde.

 

2009

Square

Inhuldiging van het nieuwe Congressenpaleis dat Beliris renoveerde.

Op 20 september wordt het vernieuwde Congressenpaleis ingehuldigd. Met deze realisatie van het expositie- en conferentiecentrum Square positioneert Brussel zich als dé congresstad bij uitstek. Het vernieuwde Paleis, meer dan 10.000m² groot, kan meer dan 3000 deelnemers ontvangen in een magnifiek kader met fresco’s van Magritte, Delvaux en Van Lint.

2010

Crossing

De renovatiewerken aan het Crossingstadion liggen op schema.

Het Crossingstadion vindt zijn functionaliteit terug dankzij de renovatiewerken die Beliris financierde. Gelegen in het bovenste gedeelte van het Josaphatpark, is een historische plek in Brussel. Generaties lang hebben de beste atleten er elkaar opgevolgd. Sinds 1975 werd het stadion verwaarloosd en raakte het in verval. Beliris heeft een volledige renovatie ondernomen van het stadion en zijn omgeving. In 2010 start Beliris werken aan het stadion. De volledige renovatie van het stadion en de omgeving werd in 2013 voltooid.

2011

Josaphatpark

De inhuldiging van het Josaphatpark en ondertekening van bijakte 10 bis.

Op 22 juni 2011 wordt het Josaphatpark ingehuldigd na een grondige restauratie. Het park ligt op het grondgebied van de gemeente Schaarbeek die tevens eigenaar is. Het park is ongeveer 22 hectaren groot en sinds 1974 beschermd. In 2003 startte Beliris met de restauratie om deze groene long, met een belangrijke sociale rol, zijn pracht van weleer terug te geven. De restauratiewerken moesten het uitzicht van het park herstellen zoals aan het begin van de 20ste eeuw. Het betrof een volledige restauratie van alle landschapselementen die het park vormgeven: plantenstructuur, paden en wegen, pittoreske taferelen en stadsmeubilair.

In juli wordt bijakte 10 bis ondertekend.

2012

Ieder zijn Huis

Renovatie van de sociale woontoren en ondertekening van bijakte 11 in juni.

In juni komt de nieuwe Beliris aan met de ondertekening van bijakte 11.

Op 8 oktober start de renovatie van de sociale woontoren Ieder zijn Huis. De werken betreffen de gevels, de gemeenschappelijke ruimtes en de appartementen van dit avantgardistische woongebouw. Bijzondere aandacht is er voor duurzaamheid. Dit vertaalt zich niet alleen in verwarmings- en ventilatietechnieken, maar ook in de keuze voor duurzame bouwmaterialen. Na afloop van de werken kan de gemeente Evere op 103 gloednieuwe appartementen rekenen.

2013

Vooruitgeschoven post voor de brandweer

In Schaarbeek heeft Beliris een zevende voorpost voor de Brusselse brandweer gebouwd.

De nieuwe voorpost blinkt uit in milieuvriendelijkheid en efficiëntie. Voor zijn milieuvriendelijkheid ontving het gebouw het label Voorbeeldgebouw van Leefmilieu Brussel. Efficiëntie, omwille van zijn plaats in Brussel en de aanwezigheid van twee ladderwagens waardoor de brandweer indien nodig snel op de plaats van onheil kan zijn.

2013

20 jaar voor Brussel

Beliris viert zijn 20-jarig bestaan.

Beliris viert 20 jaar aan ervaring en projecten en 20 jaar samenwerking tussen de federale en de regionale instellingen in Brussel!

Brussel evolueert en Beliris helpt de stad daarbij met projecten die het welzijn van alle Brusselaars wil bevoordelen. Het actieterrein is sterk geëvolueerd. Beliris investeert vandaag in mobiliteit, openbaar vervoer, de aanleg van verkeersassen, de ontwikkeling van de Europese Wijk, de renovatie van sociale woningen, de herwaardering van wijken en handelskernen, de creatie van groene ruimtes, de veiligheid van zwakke weggebruikers en schoolomgevingen, de constructie van gebouwen, de bescherming van het patrimonium, de renovatie van sport- en culturele plaatsen, de renovatie en creatie van metrostations enz.

2013

Gang van het Centraal Station

Op vrijdag 27 september werd de renovatie voltooid van de gang die het treinstation Brussel-Centraal en het metrostation Centraal Station met elkaar v...

Bijna één jaar na de start van de werken werd het vernieuwde deel van de doorgang officieel ingehuldigd. De werken werden gefinancierd en uitgevoerd door Beliris. NMBS Holding is eigenaar van de doorgang.

2013

Nieuwe voetgangersbrug Bordet klaar

Beliris opent de voetgangersbrug aan station Bordet in Evere voor gebruikers. Deze brug verbindt 2 woonwijken en maakt de perrons aan halte Bordet bet...

2014

Officiële inhulding van zwembad Nereus in Ganshoren

Na 21 maanden renovatiewerken werd zwembad Nereus vrijdag officieel ingehuldigd. Het hele renovatieproject kostte Beliris 6,5 miljoen euro.

2014

Modernisering van de Théodore Verhaegenstraat

Op 16 mei werden de werken aan de Theodore Verhaegenstraat in Sint-Gillis opgeleverd: minder lawaai en trillingen en meer veiligheid voor zwakke wegge...

2014

Park L28

Het nieuwe park langs lijn 28 opent zijn poorten. Dit park van 20.000 m² was een samenwerking tussen Beliris, Leefmilieu Brussel en B-holding.

2014

Sociale woningen Victor Bourgeois klaar

Beliris voltooide de restauratie en renovatie van het gebouw met sociale woningen in de Moderne Wijk op het Samenwerkersplein in Sint-Agatha-Berchem.

2014

Inhuldiging Hortapaviljoen

De heropening van het Hortapaviljoen ter gelegenheid van Monumentendag op 20 en 21 september werd een groot succes. Zowat 3000 bezoekers kwamen langs.

2015

Ingehuldigd voorbeeldgebouw aan het Liverpoolplein

Het nieuwe voorbeeldgebouw werd aan het Liverpoolplein ingehuldigd: 16 appartementen, een kantoor voor de Haven van Brussel, een wassalon, een buitens...

2015

Inhuldiging Sint-Lazarushof

Het sociale wooncomplex Sint-Lazarushof ontvangt binnenkort zijn nieuwe bewoners.

 Op de zonnige binnenplaats klonken de partners gisteren op het succesvolle einde van dit renovatieproject. Ook de voormalige huurders, die zich de "miserie" van het oude gebouw nog al te goed herinneren, waren erbij om de nieuwe appartementen te bewonderen. Zij kregen voorrang om een nieuwe huurovereenkomst te tekenen.

 

2016

Inhuldiging van het Olympische zwembad Louis Namèche

Beliris, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de gemeente Sint-Jans-Molenbeek huldigen vandaag het zwembad Louis Namèche in.

Na 16 maanden renoveren, voldoet het complex aan de huidige normen inzake veiligheid en energie en maakte het comfort van de zwemmers een hele sprong voorwaarts. 9 miljoen euro werd er in dit project geïnvesteerd, waarvan 75% door Beliris en 25% door het Gewest en de gemeente.

 

2016

Metrostation Kunst-Wet baadt in het licht

De renovatie van Kunst-Wet, een van de meest gebruikte metrostations in Brussel, is klaar. Beliris, Brussel Mobiliteit en de MIVB staken samen de hand...

Vandaag oogt Kunst-Wet modern, strak en open. Het sombere station ontpopte tot een heldere en aangename ruimte met een betere geluidsinstallatie, heldere verlichting en nieuwe toiletten. Verder werden er toegangspoortjes, een nieuwe signalisatie, banken en vuilnisbakken geïnstalleerd.

De volledige inrichting werd herdacht met het oog op de reizigerstroom. Kunst-Wet ligt op het kruispunt van vier metrolijnen, biedt nu een vlotte overstap aan de 85.000 reizigers die er dagelijks passeren. Reizigers kunnen zich makkelijker oriënteren in de open ruimtes met glazen balustrades.

Het station is goed toegankelijk voor iedereen, ook voor mensen met beperkte mobiliteit, dankzij vier nieuwe liften, zes ingangen en trappen en roltrappen die nu van ver zichtbaar zijn.

Grote structurele verbouwingen optimaliseerden de ruimte en pasten het station aan de huidige veiligheidsvoorschriften aan. De technische lokalen verhuisden om meer plaats te scheppen voor de reizigers. De waterdichtheid van het station werd verbeterd dankzij verschillende injecties en betonherstellingen. De elektriciteit en de waterleidingen werden volledig vernieuwd. Een nieuw branddetectiesysteem en nieuwe nooduitgangen verhogen de veiligheid.

De gekozen materialen laten de kunstwerken van Jean Rets (Ortem, 1976) en Gilbert Decock (Isjtar, 1980) volledig tot hun recht komen. Aan de ingang van de Kunstlaan werden foto’s geïnstalleerd van Jeroen De Vlaminck. Er is ook een tijdelijke tentoonstelling van dezelfde fotograaf met portretten van de arbeiders op de werf.

Na deze grootschalige werken kan het station nog meer reizigers ontvangen. Hiervoor was een investering van 25 miljoen euro van Beliris en 16 miljoen van Brussel Mobiliteit noodzakelijk.

Meer info hier

2016

Nieuwe troef voor WIELS: een panoramisch dakterras

Vandaag werd de nieuwste troef van het centrum voor hedendaagse kunst WIELS onthuld: het adembenemende stadspanorama vanaf het dakterras dat dankzij d...

Beliris, de federale bouwexpert voor Brussel, voerde verschillende ingrepen uit om de uiteenlopende activiteiten van het kunstencentrum te optimaliseren. Dankzij de installatie van brandtrappen kon de capaciteit van de voormalige brouwzaal, met o.a. het onthaal en het café, worden verhoogd. Ook het comfort werd verbeterd en het gebouw werd energiezuiniger, wat een hele besparing betekent voor WIELS. Verder werden de technische ateliers en het auditorium heringericht.

2016

Tweede leven voor opvangcentrum Middaglijn

Vandaag werd het nieuwe dag- en opvangcentrum voor hulpbehoevende volwassenen met grote afhankelijkheid in Sint-Joost-ten-Node ingehuldigd. Beliris on...

De dagopvang wordt ondergebracht in het 19de eeuws herenhuis aan de straatkant. Het huis, dat jarenlang gebruikt werd door krakers en te lijden had onder huiszwam, kreeg een grondige renovatie met de nodige aanpassingen voor de toekomstige gebruikers. Zo werden o.a. hellingen en een lift geïnstalleerd voor rolstoelgebruikers. In dit gebouw komen de activiteitenruimtes en de snoezelruimte van de dagopvang, het onthaal en de bureaus. De achterliggende bijgebouwen werden omgebouwd tot een nachtverblijf met twintig kamers, twee polyvalente ruimtes, een ziekenboeg, een salon en een gemeenschappelijke eetzaal. Dankzij de patio’s komt er veel natuurlijk licht binnen en de gekozen diffuse verlichting heeft een rustgevende invloed op de bewoners. Verschillende elementen geven de reconversie een duurzame toets: het systeem van waterrecuperatie, het groendak en een maximale isolatie die het energieverbruik tot een minimum beperkt. De binnenplaats werd volledig heraangelegd, zodat de toekomstige bewoners kunnen genieten van een stadstuin.

2016

De uitbreiding van het Hortamuseum is klaar!

Beliris realiseerde, in samenwerking met de gemeente Sint-Gillis, uitbreidingswerken van het Hortamuseum door het Hilst-huis ernaast aan te pakken. Di...